- O kierunku
- Co po studiach?
- Realizowane przedmioty
- Informacje praktyczne
- Opłaty
Realizowane przedmioty
W toku studiów oprócz przedmiotów ogólnoakademickich realizowane są m.in. przedmioty związane z poszczególnymi specjalnościami:
Resocjalizacja z profilaktyką społeczną i prewencją kryminalną
- Diagnoza zaburzeń i odchyleń rozwojowych,
- Metody terapii,
- Wybrane zagadnienia prawne w pracy pedagoga,
- Psychologia niedostosowania społecznego,
- Socjoterapia w praktyce społecznej,
- Problematyka uzależnień z odziaływaniem profilaktycznym,
- Readaptacja społeczna i pomoc postpenitencjarna,
- Współczesne nurty w wychowaniu resocjalizującym,
- Metodyka pracy socjoterapeutycznej z superwizją,
- Wybrane zagadnienia prawa karnego.
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
W ramach studiów realizowane są zajęcia poszerzające wiedzę z zakresu: pedagogiki, psychologii, socjologii. Realizowane są również przedmioty z zakresu teorii wychowania, filozofii i etyki będące podstawą prowadzenia działalności opiekuńczo-wychowawczej w zakresie stawiania celów podejmowanych działań i ich społeczno-kulturowych i ideowych uwarunkowań. Ważnym elementem kształcenia są zajęcia z zakresu projektowania zajęć z dziećmi i dorosłymi, diagnozy i terapii pedagogicznej, praw dziecka, prawa oświatowego i opiekuńczo-wychowawczego, komunikacji w pracy z dzieckiem, grupą, rodziną. Przedmioty z zakresu metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej umożliwiają zdobycie praktycznych umiejętności niezbędnych w pracy pedagoga.
Diagnoza i terapia pedagogiczna
Program studiów został przygotowany przez teoretyków i praktyków od lat związanych z terapią pedagogiczną. W ramach poniżej wskazanych przykładowych przedmiotów studenci poznają wiedzę z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin ukierunkowanych na diagnozowanie i interpretowanie problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Dbając o jak najlepsze, profesjonalne przygotowanie przyszłych terapeutów duży nacisk położony został na poznanie i zrozumienie przyczyn i przejawów zaburzeń rozwojowych i specyficznych trudności w uczeniu się, diagnozy pedagogicznej, prowadzenia terapii dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami rozwoju. Plan studiów zawiera miedzy innymi takie przedmioty jak:
- Biomedyczne aspekty ontogenezy człowieka.
- Psychologia rozwoju i osobowości.
- Praca w grupie zróżnicowanej.
- Projektowanie współpracy ze środowiskiem wychowawczym.
- Edukacja włączająca.
- Psychologia kształcenia.
- Diagnostyka pedagogiczna.
- Projektowanie pracy terapeutycznej.
- Teoretyczne podstawy specyficznych trudności w uczeniu się.
- Metody terapii.
- Wczesne wspomaganie rozwoju.
- Wspomaganie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Metodyka zajęć terapeutycznych dla uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania.
- Metodyka zajęć terapeutycznych dla uczniów z trudnościami w uczeniu się matematyki.
Wybrane zajęcia praktyczne
- Studenci są angażowani do projektów międzynarodowych. Otrzymują jako pierwsi ich rezultaty (np. materiały do pracy nauczycielskiej, podręczniki, najnowszą metodologię postępowania).
- Studenci mają możliwość uczestnictwa w licznych konferencjach metodycznych, otrzymują certyfikaty uczestnictwa, bogacąc swoje portfolio.
- Studenci uzyskują certyfikat trenera edukacji włączającej w ramach jednego z przedmiotów.
- W ramach programu funkcjonuje blok przedmiotów kompetencji społecznych, gdzie studenci mogą nauczyć się zasad autoprezentacji, jak mówić ładnie i poprawnie, jak rozwiązywać konflikty, negocjować, ale również o zasadach zdrowego żywienia.
- Część zajęć odbywa się w formie projektowej, gdzie studenci samodzielnie muszą znaleźć rozwiązania zadanych problemów.